Al treilea webinar organizat de Universitatea „Petre Andrei” din Iași în parteneriat cu Fundația Academică „Petre Andrei” din Iași, a adus în discuție o temă sensibilă și actuală pentru societatea europeană și românească, respectiv „Incluziunea socială a persoanelor vulnerabile. Politici pentru integrarea copiilor cu CES”.

Evenimentul care s-a desfășurat astăzi, 29 mai 2024 a reunit cadre didactice, specialiști în domeniul incluziunii sociale și studenți de la specializările psihologie și asistență socială.

Am ales această temă datorită faptului că mi-am propus, ca în luna mai, să abordăm diverse aspecte ale incluziunii sociale, mergând pe abordarea pozitivă și din acest motiv am lăsat cuvântul exluziune deoparte, mergând pe latura incluzivă. Colega și colaboratoarea mea, Lect. Univ. Dr.  Ana Maria Lăzărescu a venit o propunerea de a vorbi aplicat despre integrarea copiilor cu CES, politicile necesare si multe alte aspecte care merită abordate în contextul acestei teme. Seria webinarelor, pe tema incluziunii sociale, vor continua și luna iunie”, a precizat Conf. univ. dr. Anca Tompea, una din coordonatoarele evenimentului.

Lector univ. dr. Ana Maria Lăzărescu a prezentat politicile publice și bunele practici abordate la nivelul Uniunii Europene în privința integrării copiilor cu CES. „Cred că fiecare dintre noi știe ce înseamnă CES – Cerințe Educaționale Speciale. În această categorie intră copiii care au dificultăți de învățare, diferite deficiențe, senzoriale, mentale, fizice, tulburări de limbraj, copii proveniți din familii defavorizate, de etnie rromă, chiar și copii supradotați. Imi propun să abordăm evolutia politicilor publice din acest domeniu atât în România, cât și în Uniunea Europeană, ce îmbunătățiri au fost aduse pentru dezvoltatea acestor strategii și politici publice. În ultimii ani s-a observant o schimbare în bine, atât în Uniunea Europeană,  cât și în statele membre, care au elaborate și inițiat diverse politici și initiative pentru integrarea copiilor cu CES. Aceste politici au urmărit atât partea legislativă, a fost dezvoltată acea directivă cadru privind egalitatea de șanse care interzice discriminarea pe motive de dizabilitate în domeniul educației. Au fost dezvoltate și implementate strategii naționale privind educația inclusivă, care au urmărit formarea cadrelor didactice în educația inclusivă. Este cazul Italiei care a dezvoltat și a susținut dezvoltarea și formarea profesorilor în serviciile din domeniul educației inclusive. De asemenea, Uniunea Europeană a oferit finanțare și sprijin pentru proiecte în acest domeniu”.

În cadrul webinarului a luat cuvântul Prof. univ. dr. Tudor Pitulac care a prezentat modele de bune practici și politicile publice demarate în Irlanda pentru incluziunea socială a copiilor cu CES, oferindu-le participanților link-uri și materiale pentru o bună documentare. Prof.univ.dr. Cristina Maria Stoica, Decanul Facultății de Psihologie, Științele Educației și Asistență Socială, a propus ca viitoarea temă de discuție să fie în domeniul resurselor umane de specialitate.

********************

Incluziunea socială a persoanelor vulnerabile în societate reprezintă un aspect crucial pentru construirea unei comunități mai echitabile și mai empatică. Aceasta implică o abordare holistică, care să ofere suport și resurse adecvate pentru cei aflați în nevoie. În acest sens, se reflectă diversitatea și complexitatea situațiilor în care se află persoanele vulnerabile, fie că este vorba de sărăcie, discriminare, lipsa accesului la servicii de bază sau alte situații precare. Astfel, este esențială crearea unui cadru legal și instituțional care să promoveze drepturile acestor categorii de persoane și să le ofere sprijin în depășirea obstacolelor cu care se confruntă în societate.

Politicile de integrare a copiilor cu CES se referă la felul în care societatea integreaza și susține aceste categorii. Acest aspect este influentat de politici publice, norme sociale, reglementări legale și percepții culturale. De asemenea, contextul general al incluziunii sociale reflectă gradul de accesibilitate la educație, servicii de sănătate, locuri de muncă și participare civică pentru persoanele vulnerabile, inclusiv cele cu nevoi speciale.

Persoanele vulnerabile sunt caracterizate de riscul lor crescut de a fi excluse sau marginalizate, iar CES sunt nevoile speciale de învățare și dezvoltare ale acestora.

Prin intermediul unor politici și programe bine structurate, este posibil să se îmbunătățească calitatea vieții acestor persoane și să li se ofere oportunități reale de integrare și dezvoltare.