Înființare:
Centrul de Consiliere pentru studenții cu dizabilități și vulnerabilități a fost creat pentru a susține și a facilita accesul la educație pentru studenții cu dizabilități și nevoi educaționale speciale în conformitate cu prevederile legislative, respectând principiul asigurării egalităţii de şanse privind dreptul la învăţătură pentru persoanele cu dizabilităţi, fără discriminare, prin furnizarea unor servicii educaţionale incluzive de calitate de către instituţiile de învăţământ superior. Înființarea Centrului a fost aprobată de către senatul Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi, în şedinţa din data de 02.10.2025.
Regulamentul privind organizarea și funcționarea Centrului de consiliere pentru studenții cu dizabilități și vulnerabilități a fost aprobat în şedinţa Senatului din data de 2.10.2025 şi se aplică începând cu anul universitar 2025-2026.
Director:
Lector univ.dr. Ana- Maria Lăzărescu
Membri:
Lector univ. dr. Narcisa Gianina Caranfil
Lect.univ.dr. Marta Iuliana Vicol
Lect.univ.dr. Andrei Mocanu
Luni –Vineri / 12.00-16.00
Activitatea Centrului de Consiliere pentru studenții cu dizabilități și vulnerabilități este orientată spre asigurarea unui mediu universitar accesibil, incluziv și suportiv pentru toți studenții, prin eliminarea barierelor fizice, informaționale și atitudinale, oferind resurse și servicii individualizate care să faciliteze participarea activă și deplină a studenților cu dizabilități la viața academică și socială a universității.
Valorile promovate: grijă, incluziune, diversitate, respect, centrare pe nevoile persoanei, accesibilitate și colaborare.
În conformitate cu Normele privind accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilități, aprobate prin O.M. nr. 4481/22.05.2024, publicate în Monitorul Oficial nr. 496/29.05.2024, serviciile Centrului de Consiliere pentru studenții cu dizabilități și vulnerabilități din cadrul Universității „Petre Andrei” din Iași se adresează următoarelor categorii de studenți:
- a) persoane cu dizabilități – persoane care au deficiențe fizice, mentale, intelectuale sau senzoriale de durată, deficiențe care în interacțiune cu diverse bariere pot îngrădi participarea deplină și efectivă a acestora în societate, în condiții de egalitate cu ceilalți;
- b) persoane cu nevoi educaționale speciale – persoane cu necesități educaționale suplimentare/ complementare obiectivelor generale ale educației, caracteristice unei anumite deficiențe sau tulburări/dificultăți de învățare;
Principalele atribuţii ale Centrului sunt:
- centralizează date cu privire la candidaţii cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale la concursurile de admitere la programele de studii universitare din structura Universității„Petre Andrei” din Iași;
- oferă consiliere candidaţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale în vederea optimizării alegerii programului de studii universitare, realizării înscrierii şi participării la concursul de admitere;
- centralizează informaţiile cu privire la studenţii cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale, înmatriculaţi în Universitatea„Petre Andrei” din Iași (ciclul de studii/facultatea/domeniul fundamental/specializarea/anul de studiu/situaţia şcolară/tipul şi gradul de dizabilitate etc.);
- informează studenţii cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale cu privire la drepturile pe care le au şi obligaţiile care le revin, în raport cu regulamentele interne ale Universității şi cu legislaţia în vigoare;
- identifică nevoile studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale, precum şi tehnologiile asistive necesare în desfăşurarea activităţilor didactice şi propune structurilor de conducere ale Universității „Petre Andrei” din Iași realizarea de investiţii în vederea facilitării accesului şi integrării acestora în comunitatea academică;
- elaborează planul de intervenţie specializată pentru fiecare student cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale din instituţia de învăţământ superior, în funcţie de tipul şi gradul acestora şi de programul de studii la care este înmatriculat, la cererea studentului, la recomandarea unui specialist extern sau la cererea conducerii facultăţii/departamentului;
- informează conducerea facultăţii/departamentului şi cadrele didactice cu privire la adaptările suplimentare pentru tipul şi gradul de dizabilitate al studenţilor înmatriculaţi la programele de studii universitare din structura pe care o conduc/la care desfăşoară activităţi didactice;
- oferă sprijin cadrelor didactice în identificarea metodelor de predare şi evaluare adecvate dizabilităţii/nevoilor educaţionale speciale ale studenţilor;
- monitorizează parcursul educaţional al studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale, precum şi rata de promovabilitate/absolvire, gradul de angajabilitate etc.;
- colaborează cu structurile specializate ale Universității „Petre Andrei” din Iași (Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră, Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic etc.) în vederea asigurării instruirii cadrelor didactice prin programe/ stagii/sesiuni de formare, care au ca scop formarea/dezvoltarea competenţelor profesionale necesare creşterii gradului de incluziune a studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale;
- colaborează cu cadrele didactice şi cu structurile specializate ale Universității în vederea adaptării resurselor educaţionale/materialelor de studiu la nevoile studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale înmatriculaţi în cadrul programului de studiu, astfel încât acestea să fie accesibile şi să corespundă nevoilor specifice de învăţare ale fiecărui student;
- colaborează cu Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră „Ion Holban”pentru oferirea unor servicii specializate de consiliere şi asistenţă psihopedagogică/consiliere vocaţională/consiliere pentru carieră a studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale;
- promovează activităţi specifice de conştientizare şi informare a necesităţii asigurării accesului studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale la materiale educaţionale, metode de predare-învăţare şi evaluare adaptate nevoilor lor specifice, la activităţile educaţionale nonformale sau extracurriculare din cadrul Universității;
- colaborează cu Liga Studenţilor din cadrul Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi, cu studenţii reprezentanţi ai Universității, precum şi cu experţi care lucrează cu persoane cu dizabilităţi/nevoi educaţionale specifice pentru:
- facilitarea incluziunii persoanelor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale în comunitatea academică, prin activităţi specifice şi/sau alte pachete de sprijin dedicate;
- organizarea şi desfăşurarea activităţilor nonformale/ extracurriculare pentru studenţii cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale;
- elaborarea de propuneri/recomandări/sugestii pentru creşterea gradului de incluziune a studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale în comunitatea academică, în vederea introducerii acestora în strategia de dezvoltare instituţională;
- organizarea şi desfăşurarea de activităţi de creştere a gradului de conştientizare în rândul comunităţii academice cu privire la nevoile caracteristice persoanelor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale specifice, pentru a contribui la creşterea gradului de incluziune a acestor persoane în comunitate, precum şi pentru a preveni şi reduce numărul cazurilor de bullying şi violenţă la adresa acestor persoane din partea membrilor comunităţii academice;
- elaborează, anual, planul de activitate al structurii, precum şi raportul de activitate ce va conţine informaţii cantitative şi calitative cu privire la dotările şi serviciile oferite studenţilor cu dizabilităţi/nevoi educaţionale speciale. Ulterior aprobării de către senatul universitar, aceste documente sunt publicate pe pagina web a instituţiei de învăţământ superior.
- Consiliere și suport individual pentru nevoile speciale de învățare
- Asistență la examene
- Sesiuni de consiliere profesională și orientare în carieră
- Ateliere și programe de formare pentru dezvoltarea personală și profesională
- Programe și proiecte speciale dedicate accesibilității și incluziunii.
- Voluntariat și implicare în comunitate
- Acces la rețele de colaborare și sprijin
- În cadrul întâlnirii inițiale cu un membru al CCSDV, studentul va prezenta documentația medicală relevantă pentru solicitarea serviciilor de sprijin educațional. Este necesar ca solicitantul să prezinte documente avizate de către specialistul emitent (semnătură și parafă).:
- certificat medical/scrisoare medicală, emis(ă) de un medic specialist, care atestă existența unei dizabilități sau a unei afecțiuni cronice care poate afecta activitatea academică a studentului;
- certificat de încadrare în grad de handicap;
- raport de evaluare psihologică a studentului, elaborat și avizat de psiholog, care atestă existența unor dificultăți de natură cognitivă, psihică sau a tulburărilor de învățare.
Centrul de Consiliere pentru studenții cu dizabilități și vulnerabilități asigură confidențialitatea documentelor furnizate de către solicitant, acestea fiind utilizate intern, în vederea elaborării deciziei privind solicitarea și pentru gestionarea cazului.
Studentul va completa o cerere scrisă prin care solicită servicii de sprijin educațional, prin Centrul de Consiliere pentru studenții cu dizabilități și vulnerabilități (ANEXA 1) și formularul de acord privind prelucrarea datelor cu caracter personal (ANEXA 2). Cele două documente, împreună cu documentația medicală, vor fi înmânate (sau transmise pe e-mail) membrului/specialistului responsabil de întâlnirea inițială.
Parteneri interni:
- Centrul de Consiliere şi Orientare în Carieră „Ion Holban”
- Liga Studenţilor din cadrul Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi;
- Departamentele Universităţii „Petre Andrei” din Iaşi
Parteneri externi:
- Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Iași
- Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Iași
- Inspectoratul Școlar Județean
