Universitatea „Petre Andrei” din Iași și Facultatea de Psihologie, Științele Educației și Asistență Socială organizează, în cadrul ediției a II-a a Conferinței Naționale cu participare internațională „Asistența Socială în contextul schimbărilor sociale accelerate”, workshopul „Evaluarea complexă a copiilor cu tsa si utilitatea terapiei cognitiv-comportamentale in educația incluzivă”.
Formator: Lector univ. dr. Alice Florentina PRUTEANU, Universitatea „Petre Andrei” din Iași
Descriere eveniment:
În timp ce copiii cresc și se dezvoltă, putem descoperi uneori că au dificultăți de învățare la școală, de concentrare sau de interacțiune cu ceilalți. Evaluarea psihologică ne ajută să stabilim nivelul de dezvoltare al copilului, din punct de vedere al învățării și al nivelului social și comportamental, având ca obiectiv nu doar identificarea dificultăților sau abilităților, ci mai ales planificarea recomandărilor pentru a adresa și a remedia aceste probleme. Astfel, testele de evaluare sunt concepute pentru a determina abilitățile, potențialul și disponibilitatea de dezvoltare a copilului, stabilind punctul de plecare în activitatea de recuperare și în intervenția terapeutică.
Atunci când există suspiciuni legate de un posibil diagnostic sau când părintele observă particularități din simptomatologia tulburărilor de spectru autist (TSA), cel mai adesea va fi direcționat către o evaluare psihologică de tip screening și diagnosticare. În urma unei evaluări de acest fel, precum ADOS, M-CHAT, ADI-R, se poate obține un diagnostic, respectiv un set de recomandări pentru intervenția viitoare.
Testele de evaluare a abilităților copiilor reprezintă cel de-al doilea segment de teste, recomandate în toate situațiile în care se observă dificultăți de dezvoltare (copilul are mai puține abilități dezvoltate, în raport cu media copiilor de aceeași vârstă). Evaluarea abilităților poate fi realizată în funcție de particularități și nevoia individuală. Astfel, se poate efectua o testare selectivă (a unei arii specifice), completă (a tuturor ariilor de dezvoltare) sau extinsă (evaluarea tuturor ariilor, respectiv aplicarea unor subteste care pot evalua subcomponentele abilităților investigate). Printre cele mai utilizate teste de evaluare a abilităților se numără Carrolina Curriculum, NEPSY, MEC, VP-MAPP, ABLLS-R. Acestea oferă rezultate clare ale performanței pe diferite arii ale copilului (cognitiv, verbal, social, motor) și pot contura eficient planul de recomandări pentru terapia copilului.
Accentul trebuie pus pe armonizarea programelor de recuperare terapeutică cu generalizarea contextuală și primii pași efectuați timpuriu în familie sub coordonarea specialistului. Nu putem defini perfect toate contextele cu care copilul cu autism se poate întâlni în grup la un moment dat dar, dacă va fi învățat în programe academice constante și consecvente cum să facă anumite conexiuni între situații, cum să întrebe suplimentar fără să deranjeze, cum să se retragă în așteptarea unui reper de la colegul de grupă fără să deranjeze, atunci , la un moment dat copilul va automatiza interiorizând aceste comportamente și nu va mai părea un inadaptat în mediul exterior, ceea ce va crește rata de incluziune cu succes și în consecință, starea de bine a copilului cu TSA si a familiei.
Evenimentul se va desfășura ONLINE, pe 16 noiembrie 2024, în intervalul orar 17.00-18.30.
Link conectare:
https://us06web.zoom.us/j/82011469313?pwd=nhZHlajCnNlFsWpa0pJAcMnfzCd2S0.1
Conferința națională de asistență socială este un eveniment important care reunește profesioniști din domeniul asistenței sociale în vederea împărtășirii cunoștințelor, practicilor și politicilor din acest sector esențial pentru bunăstarea societății și se desfășoară în perioada 14-16 noiembrie 2024.
Vă așteptăm!